Blog podróżniczy » Podróże » Porady podróżnicze » Co to są turbulencje w samolocie? Czy są niebezpieczne?
Podróże Porady

Co to są turbulencje w samolocie? Czy są niebezpieczne?

Co to są turbulencje? Czy są niebezpieczne?

Turbulencje są powszechnym zjawiskiem występującym podczas lotów i można je opisać jako nierówne lub chwiejne ruchy powietrza. Gdy samolot leci w powietrzu, napotyka obszary o różnej prędkości lub kierunku wiatru, powodując nagłe ruchy samolotu. Może to powodować wrażenie niestabilności w kabinie, sprawiając u pasażerów mdłości lub niepokój. Chociaż jest to dość powszechne, turbulencje mogą być również niebezpieczne, jeśli są wystarczająco intensywne, aby spowodować upadek pasażera lub uderzenie przez spadające przedmioty znajdujące się w kabinie samolotu. Dlatego ważne jest, aby piloci i pasażerowie byli świadomi potencjalnych turbulencji i mogli podjąć niezbędne środki ostrożności.

Jak i od czego powstają turbulencje podczas lotu?

Turbulencje powstają w wyniku różnych czynników, w tym:

  • Gdy ciepłe powietrze unosi się i chłodniejsze powietrze opada. Może to być spowodowane np. przez burze, fronty atmosferyczne czy wzrosty temperatury na powierzchni ziemi.
  • Gdy powietrze przepływa przez przeszkody terenowe, takie jak góry czy budynki. Taka sytuacja może również powstawać, gdy powietrze przepływa przez różne warstwy atmosferyczne o różnych prędkościach i temperaturach.
  • Podczas rozpadania oraz tworzenia się chmur.
  • Wysoko w atmosferze, pomiędzy 9-16 km nad poziomem morza, znajdują się „pętle” wiatru o dużej prędkości, tzw. prąd strumieniowy. Lot przecinający jet stream może powodować silne turbulencje.
  • Zmian ciśnienia w danym rejonie, gdy trafiamy do strefy niższego i wyższego ciśnienia atmosferycznego.
  • Wzrostu temperatury wraz z wysokością, co jest niestandardowym zjawiskiem – w większości przypadków wraz ze wzrostem wysokości temperatura spada. Takie zjawisko atmosferyczne nazywane jest inwersją termiczną.

Co dzieje się z samolotem podczas wpadnięcia w turbulencję?

Kiedy samolot napotyka turbulencje, powierzchnie skrzydeł i ogona są uderzane przez wiatr, a samolot może chwilowo obniżyć lub wznieść się. Może to powodować, że pasażerowie poczują się niekomfortowo i niespokojnie podczas lotu, ale zapewniamy, że samoloty są zaprojektowane do radzenia sobie w tego rodzaju sytuacjach. Gdy samolot napotka turbulencje, może spowodować, że będzie się poruszał w różnych kierunkach i z różnymi prędkościami, co może być zarówno niewygodne, jak i potencjalnie niebezpieczne. Kluczem jest zrozumienie, w jaki sposób piloci i samoloty są wyposażeni do radzenia sobie w takich okolicznościach, aby wszyscy pasażerowie byli bezpieczni podczas lotu.

Jedynymi potencjalnymi niebezpieczeństwami podczas turbulencji są:

  • uderzenie np. głową w elementy samolotu – dlatego warto być zapiętym cały lot w pasy bezpieczeństwa,
  • upadek, gdy przemieszczamy się po samolocie,
  • uderzenie przez bagaż – podczas mocnych turbulencji bagaż może przemieszczać się po kabinie lub nawet wypaść z górnych schowków.

Turbulencje w samolocie – co robić?

Jako pasażer możesz podjąć pewne kroki, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo i komfort podczas turbulencji. Najważniejsze to pozostać na miejscu i zapiąć pasy na czas lotu bez względu na to ile trwają turbulencje. Ponadto należy zwracać uwagę na instrukcje wydawane przez personel pokładowy i postępować zgodnie z jego wskazówkami, jak postępować w przypadku nagłych zmian wysokości lub prędkości lotu. Nie używaj żadnych urządzeń elektronicznych podczas turbulencji. Stosując te proste środki ostrożności, możesz mieć pewność, że podróż będzie tak komfortowa, jak to tylko możliwe, nawet w obliczu burzliwych warunków pogodowych.

Piloci samolotów są szkoleni w zakresie przewidywania i bezpiecznego radzenia sobie z turbulencjami. W razie potrzeby dostosują swoją wysokość i prędkość, a także przyjmą inne procedury bezpieczeństwa, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim na pokładzie.

Niestety pilot samolotu nie zawsze jest w stanie przewidzieć turbulencję. Czasami można ją przewidzieć, wypatrując zmieniających się kierunków wiatru lub prądów powietrza, które mogą powodować turbulencje. Stale monitorując prognozy pogody i śledząc potencjalne zagrożenia, doświadczony pilot może często dostrzec oznaki zbliżającej się turbulencji, zanim ona nastąpi.

W jakich samolotach najmniej czuć turbulencje?

Różne modele samolotów są w różnym stopniu podatne na siłę turbulencji. Jedną z najważniejszych cech decydujących o odczuwaniu turbulencji wewnątrz samolotu jest wartość obciążenia skrzydeł danej maszyny, czyli wynik podzielenia masy samolotu przez pole powierzchni skrzydła. Im wyższa liczba, tym płynniejszy powinien być lot. Dzieje się tak, ponieważ większe powierzchnie skrzydeł wchodzą w silniejszą interakcję z wiatrem. Dlatego w przypadku dwóch samolotów o tej samej masie, mniej podatny na turbulencje będzie ten z mniejszą powierzchnią skrzydeł.

Kolejną z ważnych rzeczy jest elastyczność skrzydeł, które w najnowszych i największych modelach samolotów mogą zginać się nawet o 5 metrów, niwelując wpływ turbulencji na poruszanie się maszyny. Niektóre z samolotów zawierają także dodatkowe elementy i technologie łagodzące podmuchy wiatru.

Teoretycznie najmniej turbulencje odczuwa się na pokładzie samolotów takich jak Airbus A380 i A321 czy Boeinga 737 i 787.

Na jakim miejscu usiąść, żeby złagodzić mocne turbulencje?

Najlepszym miejscem do siedzenia będą rzędy znajdujące się tuż przed skrzydłami. Fotele te znajdują się blisko środka ciężkości, czyli między skrzydłami, a ciężkim dziobem samolotu. Alternatywą mogą być także rzędy z przodu samolotu oraz w pobliżu skrzydeł, które pozwalają maszynie zachować równowagę. Najgorszym miejscem będą zdecydowanie ostatnie rzędy, znajdujące się blisko ogona, podatnego na kołysanie.

Dla osób bojących się o bezpieczeństwo podczas turbulencji warto wybrać miejsca przy oknie. Po pierwsze mają możliwość upewnienia się przez okno, że wszystko jest w porządku, po drugie są mniej narażone na uderzenie przez wypadające z górnych schowków bagaże.

Dodaj komentarz

Kliknij, aby skomentować